.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بزرگترين كابينه جهان با 40 وزير

هند چهارمين اقتصاد بزرگ آسيا داراي بيشترين تعداد وزارتخانه ها در بين كشورهاي مختلف جهان است . در اين گزارش به بررسي اجمالي وظايف 40 وزارتخانه فعال در هند خواهيم پرداخت .

به گزارش شمال نیوز به نقل از فارس، طرح ادغام وزارتخانه ها در ايران كه هم اكنون به صورت عادي در مجلس در حال بررسي است، فرصتي ايجاد كرد تا نگاهي داشته باشيم به ساختار كابينه و وزارتخانه هاي ديگر كشورها و در اين بين سراغ بزرگترين كابينه با بيشترين تعداد وزارتخانه يعني هند رفتيم.
دولت ائتلافي كنوني هند پس از برگزاري انتخابات سراسري 2009 در 5 مرحله تشكيل شده است . نتايج رسمي انتخابات عمومي هند روز 16 مي 2009 اعلام شد و بار ديگر مانموهان سينگ به نخست وزيري هند رسيد . مانموهان سينگ پيش از اين طي سالهاي 2004 تا 2009 نيز نخست وزير هند بوده است . دفتر اصلي وزارتخانه هاي هند در شهر دهلي نو واقع شده است .
شايان ذكر است برخي از وزراي كابينه هند همزمان مسئوليت چند وزارتخانه را بر عهده دارند . مانموهان سينگ نخست وزير هند همزمان مسئوليت وزارتخانه هاي شكايتهاي خصوصي و عمومي و پرداخت مستمري بازنشستگان ، وزارت برنامه ريزي ، وزارت انرژي اتمي و وزارت فضانوردي را بر عهده دارد .
وزارتخانه شكايتهاي خصوصي و عمومي و امور مستمري بازنشستگان به رسيدگي به امور شخصي شامل استخدام و خدمت سربازي ، آموزش نيروي كار و پرداخت بيمه و مستمري بازنشستگان مي پردازد.
وزارت انرژي هسته اي نيز مسئوليت رسيدگي به امور هسته اي كشور از جمله تكنولوژي هسته اي ، نيروگاههاي هسته اي و تحقيقات هسته اي را بر عهده دارد .
وزارت فضانوردي هند نيز مسئول اجراي كليه برنامه هاي فضايي اين كشور است .
بنابراين گزارش، وزارت دفاع هند يكي ديگر از وزارتخانه هاي اين كشور است كه مسئوليت برقراري امنيت داخلي و خارجي اين كشور را بر عهده دارد . كليه نيروهاي نظامي هند زير نظر وزارت دفاع فعاليت مي كنند .
وزارت امور خارجه نيز وظيفه تنظيم كليه روابط خارجي اين كشور را بر عهده دارد .
وزارت دارايي يكي از مهمترين وزارتخانه هاي هند به شمار مي رود . اين وزارتخانه مسئول جمع اوري ماليات ، تنظيم قوانين مالي ، تنظيم و نظارت بر فعاليت موسسات مالي ، بازار سرمايه و تنظيم بودجه كشور است.
وزارت توسعه منابع انساني نيز وظيفه توسعه منابع انساني مورد نياز اقتصاد هند را بر عهده دارد . اين وزارتخانه شامل دو بخش آموزش ابتدايي و مقدماتي و آموزش عالي است .
همچنين وزارت كشاورزي مسئول تنظيم قوانين و سياستهاي كلي بخش كشاورزي است.
وزارت امور مصرف كنندگان و توزيع كالاهاي عمومي از جمله ديگر وزارتخانه هاي هند است كه وظيفه نظارت بر توزيع صحيح مواد غذايي و اقلام و كالاهاي اساسي را در اين كشور بر عهده دارد .
وزارت راه آهن هند هم مسئول سرپرستي و مديريت شركت راه آهن اين كشور است.
يكي ديگر از وزارتخانه هاي هند وزارت امور داخلي يا وزارت كشور است كه وظيفه تنظيم سياستهاي داخلي هند را بر عهده دارد .
از جمله ديگر وزارتخانه ها وزارت نيرو است كه مسئول توليد و توزيع برق در كشور است و توسعه زير ساختهاي صنعت برق مثل نيروگاهها ، شبكه انتقال و توزيع و تعمير و نگهداري پروژه ها را انجام مي دهد.
يكي ديگر از وزارتخانه هاي 40گانه در هند وزارت صنايع غذايي است كه وظيفه تنظيم كليه قوانين مربوط به توليد مواد غذايي در هند را بر عهده دارد . همچنين وزارت كود شيميايي نيز تنظيم بازار كود شيميايي در هند را انجام مي دهد .
بر اساس اين گزارش، وزارت توسعه شهري نيز مسئوليت تنظيم و اجراي قوانين مربوط به توسعه شهري و ساخت مسكن را بر عهده دارد و وزارت آهن و فولاد به تنظيم و اجراي قوانين مربوط به توليد ، توزيع و قيمت گذاري آهن و فولاد مي پردازد . كليه شركتهاي هندي به غير از تاتا استيل در كنترل دولت است .
وزارت معادن يكي ديگر از وزارتخانه هاي اين كشور است مسئوليت تنظيم قانون و اجراي اين قوانين در زمينه معادن كشور بر عهده آن است. وزارت توسعه منطقه شمال شرقي نيز وظيفه تسهيل اجراي امور بين دولت مركزي و حكومتهاي منطقه شمال شرقي هند را بر عهده دارد . اين وزارتخانه مسئوليتهاي ديگري از قبيل برطرف كردن موانع توسعه اقتصادي اين منطقه ، آماده سازي زمينه لازم براي جذب سرمايه گذاري بخش خصوصي و برقراري امنيت و ثبات در شمال شرق هند را هم انجام مي دهد.
وزارت امور اقوام و قبايل نيز وظيفه رسيدگي به كليه امور اقوام و قبايل مختلف و متنوع هند را عهده دار است.
از جمله ديگر وزارتخانه هاي هند وزارت نساجي است كه مسئول تنظيم سياستهاي مربوط به برنامه ريزي ، توسعه و صادرات منسوجات توليدي هند است و وزارت بازرگاني و صنايع نيز وظيفه تنظيم و اجراي كليه سياستهاي مربوط به بازرگاني داخلي و خارجي و تنظيم قوانين مربوط به صنايع مختلف هند را بر عهده دارد.
بنابراين گزارش، وزارت دادگستري نيز مسئول رسيدگي به امور حقوقي و قانوني و گسترش عدل و عدالت را عهده دار است.
وزارت صنايع سنگين و شركتهاي عمومي از ديگر وزارتخانه هاي اين كشور است كه مسئول تنظيم قوانين مربوط به صنايع بزرگ و مادر و افزايش سودآوري و رقابت پذيري اين شركتها است. تنظيم استراتژي هاي كلان صنعتي نيز بر عهده اين وزارتخانه است.
وزارت مخابرات و فناوري اطلاعات به سه بخش مخابرات ، پست و فناوري اطلاعات تقسيم مي شود . وزارت پانچاياتي راج وظيفه تمركز زدايي امور دولتي و نظارت بر فعاليت حکومت‌هاي محلي را بر عهده دارد .
وزارت توسعه روستايي نيز مسئوليت تسريع روند توسعه اقتصادي در روستاها را با تمركز بر بخش كشاورزي ، افزايش بهره وري و دستيابي به امنيت غذايي بر گردن آن است.
وزارت عدالت اجتماعي يكي ديگر از وزارتخانه هاي 40گانه در اين كشور است كه مسئول تامين رفاه اجتماعي ، عدالت اجتماعي و از بين بردن تبعيض ها و جرائم اقتصادي و مالي است.
وزارت نفت و گاز طبيعي نيز مسئول اجراي پروژه هاي اكتشاف و توليد نفت و گاز ، پالايش انها ، توزيع و بازاريابي ، واردات ، صادرات و تامين فرآورده هاي نفتي و ال ان جي مورد نياز كشور است .
بر اساس اين گزارش، وزارت گردشگري و توريسم نيز مسئول تدوين و اجراي قوانين و سياستهاي مربوط به ارتقاي توريسم و گردشگري در هند است.
وزارت مسكن و ريشه كني فقر اقتصادي نيز وظيفه تامين مسكن و ريشه كني كامل فقر اقتصادي در هند را بر عهده گرفته است . اين وزارتخانه وظيفه دارد با استفاده از منابع دولتي از خانواده هاي فقير و كم درآمد حمايت كند .
وزارت سلامت و رفاه خانواده نيز وظيفه تامين بهداشت و سلامت و اجراي سياستهاي مربوط به بهداشت و ارتقاي رفاه خانواده هاي هندي را بر عهده دارد .
وزارت حمل و نقل جاده اي و بزرگراهي نيز مسئول تدوين و اجراي قوانين مربوط به حمل و نقل جاده اي ، بزرگراهها و تحقيق در زمينه بهبود سيستم حمل و نقل جاده اي در هند است.
وزارت كشتي راني يكي ديگر از اين وزارتخانه ها است كه وظيفه تنظيم و اجراي كليه قوانين مربوط به كشتي راني را بر عهده دارد .
وزارت انرژي هاي جديد و تجديد پذير نيز وظيفه تحقيق و توسعه سرمايه گذاري در زمينه توليد انرژي هاي جديد و تجديد پذير را عهده دار است . وزارت اطلاعات و رسانه نيز وظيفه تنظيم و اجراي قوانين مربوط به اطلاع رساني ، رسانه ها و خبرگزاري ها را بر عهده دارد .
اين گزارش حاكي است: وزارت كار و اشتغال نيز مسئول اجراي كليه قوانين مربوط به نيروي كار و اشتغال است و وزارت ورزش و امور جوانان نيز وظيفه اجراي قوانين مربوط به زنان و كودكان را بر عهده دارد .
در نهايت وزارت امور پارلماني نيز مانند پل ارتباطي بين پارلمان و دولت هند عمل مي كند . اين وزارتخانه در سال 1949 براي تسهيل در رسيدگي به امور مشترك پارلمان و دولت تشكيل شد .

بنابراين گزارش، فهرست كامل وزارتخانه هاي هند به شرح زير است:
وزارتخانه شكايتهاي خصوصي و عمومي و پرداخت مستمري بازنشستگان
وزارت برنامه ريزي
وزارت انرژي اتمي
وزارت فضانوردي
وزارت دفاع
وزارت امور خارجه
وزارت دارايي
وزارت توسعه منابع انساني
وزارت كشاورزي
وزارت امور مصرف كنندگان و توزيع كالاهاي عمومي
وزارت راه آهن
وزارت امور داخلي (كشور)
وزارت نيرو
وزارت صنايع غذايي
وزارت كود شيميايي
وزارت توسعه شهري
وزارت آهن و فولاد
وزارت معادن
وزارت توسعه منطقه شمال شرقي
وزارت امور اقوام و قبايل
وزارت نساجي
وزارت امور اتباع خارجي
وزارت بازرگاني و صنايع
وزارت دادگستري
وزارت صنايع سنگين و شركتهاي عمومي
وزارت مخابرات و فناوري اطلاعات
وزارت امور مربوط به پانچاياتي راج
وزارت توسعه روستايي
وزارت عدالت اجتماعي
وزارت نفت و گاز طبيعي
وزارت گردشگري و توريسم
وزارت مسكن و ريشه كني فقر اقتصادي
وزارت سلامت و رفاه خانواده
وزارت حمل و نقل جاده اي و بزرگراهي
وزارت كشتيراني
وزارت انرژي هاي جديد و تجديد پذير
وزارت اطلاعات و رسانه
وزارت كار و اشتغال
وزارت ورزش و امور جوانان
وزارت امور پارلماني


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.038 seconds.